The Property Ombudsman (TPO)
The Property Ombudsman
2014. október 1-től minden, az Egyesült Királyságban működő ingatlanügynökség/ingatlanokat menedzselő személy köteles regisztrálni egy az OFT által jóváhagyott Ingatlanügynökségeket felügyelő szervezethez. Bővebben ITT lehet olvasni a Redress Schemerol. Ugyanitt, a 4-6. oldalon olvasható, hogy kik számára kötelező a regisztráció. Bűncselekménynek számít, ha egy az Egyesült Királyságban működő ingatlanügynökség nem tesz eleget regisztrálási kötelezettségének. A helyi önkormnyzat kivizsgálhatja és eljárást indíthat azon ügynökségek ellen és £5000 bírsággal súlythatja azokat az ingatlanügynökségeket, akik nem csatlakoznak valamelyik államilag elfogadott Redress Scheme-hez.
Jelenleg 3 államilag elfogadott Redress Scheme-be lehet regisztrálni:
Cégünk a The Property Ombudsman tagja.
Mit jelent a TPO tagság az ügyfelek számára?
Egy olyan cég ügyfeleként, amely a TPO tagja az ügyfelek biztosak lehetnek abban, hogy a cég betartja a TPO előírásait, az Ingatlankiadásra és üzemeltetésre vonatkozó törvényeket, adatkezelési előírásokat, minden érvényben lévő, ingatlankiadással kapcsoaltos elsődleges és másodlagos szabályt , helyi engedélyezési kötelezettségeket, méltányos eljárást ügyfélkezelési eljárásaiban, beleértve a panaszok kezelését is.
Mit nyújt a TPO?
A TPO ingyenes, pártatlan és független szolgáltatást nyújt az ingatlanügynökségek és ügyfeleik között fenálló vitás kérdések rendezése érdekében.
Azok az ügynökségek, amelyek tagjai a TPO-nak, követik a TPO előírásait, amely meghatározza az ingatlanos szakemberektől elvárt irányelveket.
Az Ombudsman előírásai megtalálhatóak a www.tpos.co.uk weboldalon vagy beszerezhető közvetlenül az ingatlanügynökségtől.
A TPO szolgáltatásai az ügyfelek részére ingyenes.
Az Ombudsman nem szabályozza az ingatlan piacot; Ez, a „Trading Standards” és a brit kormány hatásköre. A TPO feladata, hogy az ügyfelek részére támogatást nyújtson az ellentétek megoldásában. Az Ombudsmannak nincs hatásköre, hogy megbírságoljon vagy megbüntessen egy ügynököt/ügynökséget.
Milyen panaszt bírál el a TPO?
- Gyenge vagy nem hozzáértő szolgáltatás.
- Törvényes jogok megsértése/be nem tartása
- A TPO előírásainak és a tagsággal vállalt kötelezettségek be nem tartása.
- Tisztességtelen bánásmód.
Milyen panaszt nem bírál el a TPO?
- Olyan ügynökség elleni panaszt, amely nem tagja a TPO-nak.
- Olyan panaszt, mely bíróság által volt /van elbírálva/elbírálás alatt.
- Olyan panaszt, ami 8 hétnél korábban alakult ki.
- Olyan panaszt, ami az ügynökség TPO tagsága/regisztrációja előtt történt.
Mi történik, ha az ügyfélnek panasza van?
Az Ombudsman először lehetőséget ad az ügynökségnek, hogy megoldja a helyzetet. Ennek érdekében, az ügyfélnek a következőket kell tennie:
- Tájékoztatni kell az ügynökséget arról, hogy mivel nem ért egyet, és felvázolni a számára nem megfelelő/sértő cselekedetet vagy mulasztást.
- Tudatni kell az ügynökséggel, hogy mit vár el tőle a panasz orvoslására.
- Minden, az ügy megoldása érdekében zajlott beszélgetést irásban is igazolja vissza az ügynökségnek (feltüntetve a beszélgetés napját, idejét és az ügynök/ügyintéző nevét).
Az ügynökség kötelezettsége panasz esetén:
Minden ügynökség/ügynök köteles rendelkezni és alkalmazni egy cégen belüli panaszkezelési szabályzatot. A szabályzatnak írott formában fel kell tüntetnie a panaszbejelentés módját és a panaszkezelési eljárást.
Alapvető elvárás az ügynökséggel szemben, hogy
- Nyújtson át egy példányt a panaszos ügyfélnek a cég panaszkezelési eljárásáról.
- Tartsa be a TPO által kiszabott határidőket a panasz kezelésére vonatkozóan.
- Tájékoztassa az ügyfelet a cég végső álláspontjáról, amennyiben nem sikerül orvosolni a panaszt.
Mikor viheti az ügyfél a panaszát a TPO elé?
- Amint az ügynökség végső álláspontját tartalmazó levelet megkapja (a panasz meg nem oldása esetén).
- Ha a panasztételt követő 8 hét elteltével a panasz még megoldatlan.