Tanácsok kiutazóknak

Mit kell tenned mielőtt külföldre költözöl?

Ha úgy döntöttél, vagy azon gondolkodsz, hogy Londonba költözöl, az utazás előtt érdemes a lehető legtöbb információt beszerezni a célállomásról, az elhelyezkedéshez és/vagy tanulmányaihoz szükséges és egyéb fontos iratokról és elintézendő dolgokról. Alábbi tájékoztatónkkal ehhez szeretnénk segítséget nyújtani.

Két dologra (szakmától függetlenül) biztosan mindenkinek szüksége lesz ahhoz, hogy új életét sikeresen elkezdhesse Londonban:  

1. Angol nyelvtudás

Mindannyian hallottunk olyan történetet, hogy valaki angol nyelvtudás nélkül is talált munkát és sokra vitte az Egyesült Királyságban. Mi több okból kifolyólag mégsem javasoljuk a nyelvtudás nélküli kiutazást.

  • Évekkel ezelőtt semmi problémát nem jelentett a nyelvtudás hiánya, manapság azonban már akkora a munkaerő kínálat, hogy a munkáltatók bátran válogathatnak a jobbnál jobb nyelvtudással rendelkező munkavállalók között. Persze, továbbra is vannak olyan munkakörök, pl: szobalány, konyhai kisegítő, ahol kevés nyelvtudással, néha (főleg, ismerős ajánlása esetén) akár még anélkül is felvesznek munkaerőt, de egyre csökken az ilyen helyek aránya, s nincs rá semmi garancia, hogy azért, mert a "Pistinek/tesómnak/szomszéd lánynak.." sikerült, akkor majd nekünk is sikerülni fog nyelvtudás nélkül elhelyezkedni. Sok munkáltató nem alkalmaz olyan munkavállalót, aki nem érti meg a baleset- és munkavédelmi oktatáson elhangzottakat (hiszen, így potenciális veszélynek teheti ki magát és a munkáltató is nehéz helyzetbe kerülhet emiatt).
  • Az Egyesült Királyságban minden hivatalos irat, így a szerződés (beleértve a lakásbérleti szerződést, munkaszerződést, bankszámla-szerződést is) angol nyelven készül. Nyelvtudás nélkül nagyon kiszolgáltatottá válunk minden olyan helyzetben, ahol szerződést, vagy bármilyen hivatalos iratot kell aláírnunk, ha nem értjük meg, hogy mire is szerződünk. Később nem fogadják el, hogy nem értettük mit írunk alá, s igen kellemetlen lehet, ha kiderül, hogy  nem úgy vannak a dolgok, mint ahogy mi gondoltuk.

2. Pénz

Mennyi az annyi? Tehát, mennyi pénzt érdemes magunkkal vinni? Röviden: minél több, annál jobb. Bővebben: mi legalább £1200-1400-ot, vagy minimum 6 hétre elegendő összeget javaslunk fejenként. Lássuk, hogy miért! A megérkezésünk után, a szálláshelyünk elfoglalásakor nagy valószínűséggel kb £200-300/fő  közötti összeget kell fizetnünk (általában első heti lakbér+depozit+esetleges egyéb költségek), majd ezt követően képesnek kell lennünk fent tartani magunkat (heti szállásdíj, élelmiszer, illatszer, telefon, közlekedés, stb). Angliában általában heti, kétheti vagy havi munkabérfizetést alkalmaznak. Mivel szinte minden munkahelyen visszamenőlegesen fizetnek (az első heti lakbérünket a 2. hét végén kapjuk meg), a legkedvezőbb esetben (tehát, heti fizetés esetén) is csak a munkábaállást követő 2 hét múlva kapunk előszőr munkabért. Innen már könnyen kikövetkeztethetjük, hogy amennyiben a kiérkezésünket követő 2 hét múlva állunk munkába, a kiérkezés után leghamarabb 4 hét múlva kapunk először munkabért (két heti vagy havi fizetés esetén lehet, hogy csak 1 hónappal a munkábaállás /6 héttel a kiérkezést követően/.

Ezért is fontos, hogy 1. minél előbb elhelyezkedjünk, 2. elegendő pénzzel jöjjünk ki, hogy az első fizetésünkig, akár 4-6 hétig is eltudjuk magunkat tartani. Általánosságban 2-4 hét az elhelyezkedési idő Londonban, de természetesen pontos adatot senki nem tud adni, hiszen az elhelyezkedés időtartama sok mindentől függ (pl: milyen munkát keresünk, mennyire vagyunk rugalmasak, milyen módon keresünk munkát, milyen nyelvtudásunk van...)

Amit már a kiutazás előtt érdemes elintézni:

 

Szállásfoglalás

Manapság már rengeteg ingatlaniroda és magányszemély is kínál szállást Londonban. A legtöbb frissen kiérkező személy azonban az angol lakásbérleti feltételek és árak miatt a kezdeti időben csak szobát/lakótárssal megosztott szobát tud bérelni. Sokan úgy gondolják, hogy, ha van elég pénzük, hogy kibéreljenek itt egy lakást, akkor az menni fog. Vidéken még van is rá esély (de ott sem minden esetben), Londonban azonban ez ritka, mint az a bizonyos fehér holló. A lakásbérlés feltételei általában: 1 éves lakásbérleti szerződés, első havi lakbér+1 havi (gyakrabban inkább már 6 heti) depozit+egyéb (pl: ügynöki) költségek. Ha ez esetleg még nem riasztotta el a bátor lelkű lakáskeresőt, akkor még kérnek mellé legalább 6 havi angliai munkáltatói igazolást, lakásbérleti igazolást és banki igazolást. A lakásbérléshez ezek mindegyikére szükség van. Aki még nem élt itt korábban, az biztosan nem rendelkezik ezekkel, s innentől kezdve már nagy valószínűséggel esélytelen a lakásbérlése. "Nagy valószínűséggel"? Tehát van megoldás? (Azok a huncut kiskapuk :) ) Hát, őszintén szólva, a "megoldás" nagyon ritkán jelent valódi megoldást ebben az esetben. Az ingatlanügynökségek egy része ugyanis a hiányzó igazolások/referenciák ellenére is felajánlhatja számunkra bérlés lehetőségét, de meg is kérik az árát. Két lehetőség szokott lenni: 1. A fentieknek megfelelő 1 havi lakbér mellé 6 HAVI!!! depozitot fizessünk ki+az egyéb díjak, 2. 1 havi lakbér+6 havi depozit+egyéb költségek+hozzunk magunkkal egy kezest, aki a mi nem-fizetésünk esetére írásos garanciát vállal arra, hogy fizet helyettünk minden felmerülő költséget. Ezek miatt, legtöbb esetben a kezdeti időkben a legtöbben kénytelenek vagyunk szobát bérelni. A Londoni Magyarok szobái és stúdiólakásai kedvező feltételekkel elérhetőek, s minden lakónk hivatalos lakásbérleti szerződést és lakcímigazolást is kap.

 

Európai betegbiztosítási kártya

Ez egy olyan ingyenes kártya, melynek segítségével 28 EU tagállamban vehetünk igénybe olyan orvosi ellátást, mely orvosilag indokoltnak tűnik. A kártyával azokat a szükséges egészségügyi ellátásokat vehetjük igénybe ingyenesen, melyek az adott országban is ingyenesek. Mivel az EU tagállamok egészségbiztosítási rendszere különböző lehet, ezért előfordulhat, hogy egy EU-s országban fizetős egy olyan szolgáltatás, ami Magyarországon teljesen ingyenes. Ilyen esetben az Európai betegbiztosítási kártya sem mentesít minket a fizetés alól. Szintén előfordulhat, hogy egyes tagállamokban a kártya megléte ellenére kifizettetik a beteggel az ellátás díját és tájékoztatják róla, hogy az összeget a saját országánál visszaigényelheti.A Kártyát a kormányhivatal, vagy az OEP adja ki kérelemre, a magyar egészségügyi szolgáltatásokra jogosult személyek részére. Bővebb információ: http://oep.hu/europaiegeszsegbiztositasikartya  

 

Önéletrajz

Aki munkavállalás céljából érkezik Londonba, annak szinte biztosan szüksége lesz egy jól megírt, az Egyesült Királyságban elfogadott és alkalmazott formátumú önéletrajzra. A magyar és a brit típusú önéletrajz több pontján is eltér egymástól, ezért érdemes utánanézni, hogy leendő új lakóhelyünkön mit javasolt (és mit nem javasolt) feltüntetni rajta. Érdemes az önéletrajzot még otthon, előre elkészíteni, hogy ne itt töltsük majd vele az időt (kitolva ezzel az elhelyezkedés idejét). FONTOS: az előre elkészített önéletrajzot NE nyomtassuk ki, hiszen még bele kell majd írnunk a londoni címünket és az angol telefonszámunkat. A Londoni Magyarok lakóinak ingyenesen segít egy versenyképes önéletrajz elkészítésében.

Szakmai bizonyítványok és egyéb dokumentumok hivatalos fordítása

Erre nem mindenkinek van szüksége, de bizonyos szakmáknál, (pl: egészségügy) kelleni fog. A fordítás elvégzésére érdemes hivatalos fordítót vagy fordítóirodát felkérni.

 

Külföldi tartózkodás bejelentése

Aki úgy dönt, hogy véglegesen letelepedik egy külföldi országban, annak  a végleges letelepedést be kell jelenteni az illetékes okmányirodán. Ebben az esetben magyar személyi igazolványát és lakcímkártyáját le kell adnia.

Ideiglenes külföldön tartózkodás esetén sem a lakcímkártyát, sem a személyi igazolványt nem kell leadni, így  a magyar állandó lakcím is megmarad. 2013 március 1-től az ideiglenes külföldön tartózkodás bejelentése megszűnt.

 Külföldi tartózkodás esetén, nyilatkoznia kell a OEP felé. Erre a megfelelő formanyomtatvány kitöltésével van lehetőség, melyet az OEP felé kell beküldeni. http://www.oep.hu/data/cms985173/NEU.70.K.pdf 

 A NAV megfelelő  nyomtatványán is  ki kell jelentkeznünk. Ha nem az adóév kezdetén hagyjuk el Magyarországot, akkor célszerű az adóbevallásunkról is gondoskodnunk. Bővebb információ: http://nav.gov.hu/ 

 

Egy kis plusz info:

Útlevél vagy személyi igazolvány?

 Az EU-n belül, hivatalosan mindenhol szabadon mozoghatunk  személyi igazolvánnyal is, azonban a hivatalos ügyek intézésénél sok helyen az útlevelet részesítik előnyben. Van ahol nem is akarják elfogadni a személyi igazolványt, hiába magyarázzuk, hogy az EU-n belül jogunk van ezzel a dokumentummal igazolni a személyazonosságunkat. Nem csak ennek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy mindenki hozza magával az útlevelét ÉS a személyi igazolványát is, hanem azért is, mert sok esetben (pl: jogosítvány cserénél ) postán fel kell adni vagy az útlevelet, vagy a személyit, s  ilyen esetben jó ha marad plusz egy személyazonosságot igazoló iratunk. Ha a személyi igazolvány esetleg a postán (vagy máshol) elkeveredik, akkor hivatalos irat nélkül maradhatunk.

 

Fizetőeszköz

A legtöbb ember tudja, hogy az Egyesült Királyságban az angol font (GBP) a hivatalos pénznem. Ennek ellenére sokan a kiérkezéskor mégsem azt hoznak magukkal, hanem Eurot. Sőt, van, aki forintot. Mivel, fizetni itt egyikkel sem lehet ezek közül, így szinte a megérkezést követően azonnal pénzváltásra lesz szükség. A megérkezésünket követően szükségünk lehet készpénzre ahhoz, hogy a repülőtérről/busz- vagy vonatállomásról eljussunk célállomásunkra. A repülőtéri pénzváltás elég drága mulatság, s már csak ezért is érdemes valamennyi angol fontot mindenképp készpénzben magunkkal hozni. Ezt követően a szálláshelyünkön is fizetni kell, illetve élelmiszerekre is szükségünk lesz, így mindenképp angol fontot kell szereznünk, hiszen, ahogy fentebb is írtuk, csak ezt fogadják el fizetőeszközként.  Pénzváltóknál természetesen be tudjuk váltani a valutánkat, de időbe és sok utánajárásba telhet mire megtaláljuk a legjobb árfolyamon váltó helyet, s még ekkor is lehet, hogy rosszabbul váltunk, mintha Magyarországon tettük volna.

 

Elintézendők a megérkezést követően:

1. National Insurance Number (N.I szám): társadalombiztosítási és adószám (egyben)

 Feltétlenül szükség van a kiváltására, hiszen erre fizetjük a társadalombiztosítási járulékot és ez biztosítja az ingyenes egészségügyi ellátást az Egyesült Királyságban. Az N.I. számot egy személyes interjún való megjelenést követően állítják ki a jogosultaknak. Mindenki jogosult a kártyára, aki életvitelszerűen, munkavégzés céljából szeretne az országban élni. A kártyára való jelentkezés leghamarabb az Egyesült Királyságba érkezést követő 24 óra múlva történhet a 03456000643-as telefonszámon. Míg korábban heteket is kellett várni az interjúra, mostanában már rugalmasan, sokszor 1-3 napon belül időpontot kapunk, de időnként (amikor több jelentkező van az egyes munkaügyi irodáknál) továbbra is lehet 1-2 hét. Az interjú alapfokú angol nyelvtudással letudható, de ha ennél alacsonyabb szintű a nyelvtudásunk, vagy bizonytalanok vagyunk szóban, akkor kérhetünk ingyenes tolmácsot az interjú időpontjának igénylésekor. A sikeres interjút követően, általában, kb 6 hét múlva kapjuk meg az N.I. számunkat. Mielőtt bárki azt hihetné, hogy akkor addig nem is dolgozhat, míg meg nem érkezik az N.I. száma, mindenkit megynyugtatunk, hogy ez nem így van. A munkáltatók már azt is elfogadják, ha valaki időpontot kapott (amit igazolni tud az interjú időpontjának igénylésekor kapott  kapott referenciaszámmal) N.I. szám interjúra.

 FONTOS: Az N.I. szám igénylése (az esetlegesen felmerülő telefondíjon kívül) és a kártya is teljesen ingyenes. A Londoni Magyarok lakóinak az N.I. szám interjúra időpontot kérünk. Bővebb információ: https://www.gov.uk/apply-national-insurance-number 

 

2. Bankszámla

 Sokak szerint a "22-es csapdája", de valójában nem az. Tagadhatatlanul nem egyszerű dolog ma bankszámlát nyitni Angliában, s Londonra ez talán még inkább igaz. A bankszámlanyitáshoz a legtöbb bank a lakcímünk igazolása mellett vagy az alkalmazotti viszony igazolását és/vagy az igénylő nevére és lakcímére szóló közüzemi számlákat kér. Mivel, a legtöbb újonnan Londonba (de akár az Egyesült Királyság más részeibe) érkező az itteni lakás árak, és a bérlési feltételek miatt kezdetben csak szobát (sőt, sokan, csak lakótárssal megosztott szobát) tud bérelni, nem rendelkeznek számlákkal, hiszen a közüzemi számlák ebben az esetben nem a lakók nevén vannak. A lakcím lakásbérleti szerződéssel, a munkaviszony pedig vagy munkaszerződéssel, vagy munkáltatói igazolással bizonyítható.

  • FONTOS 1. a munkáltatóknak az Egyesült Királyságban a munkavállaló munkába állását követő 2 hónapon belül köteles írásos munkaszerződést adni a munkavállalónak. Tehát, ha nem kapunk egyből, vagy akár pár nap/hét múlva munkaszerződést, az nem azt jelenti, hogy illegálisan dolgozunk, vagy, hogy a munkáltató megszegi a törvényt. Amennyiben nem kapunk egyből munkaszerződést, kérjük meg a munkáltatót, hogy írjon egy munkáltatói igazolást, hogy bankszámlát tudjunk nyitni.
  • FONTOS 2. bankszámla hiányában is el lehet helyezkedni (újabb tévhit, hogy addig nem lehet munkát találni, míg nincs bankszámla), DE amint felvételt nyertünk valahova, kezdjük el intézni a bankszámlanyitást, hogy az első fizetés idejére már rendelkezzünk vele és a munkáltató tudja utalni a fizetést. Azon (Londoni Magyarok) lakóinknak, akik már rendelkeznek munkahellyel, a szerződött bankunk egyik fiókja minden probléma nélkül megnyitja a bankszámlát (amennyiben a munkavállaló tudja igazolni a munkaviszonyát és személyi azonosságát és nincs semmilyen negatív banki múltja). Lakóink részére hivatalos lakásbérleti szerződést és lakcímigazolást adunk, amit a HSBC Bank kilburni fiókja minden további nélkül elfogad.
  • FONTOS 3. Londonban jellemző, hogy a bankfiókok, csak a velük szerződésben lévő ingatlanirodák lakásbérleti szerződését fogadják el. Ennek megfelelően, ha egy cég egy adott bank adott fiókjával áll szerződésben, akkor az a nevezett fiók megnyitja az ingatlaniroda ügyfeleinek a bankszámlát (a fentiek szerint), DE ugyanazon bank másik fiókja már nem.

 

3. Háziorvosi regisztráció

 Az N.I. számmal rendelkező, angliai lakosok számára az orvosi ellátás ingyenes. Igaz ez abban az esetben is, ha N.I. számunk ugyan van, de munkahellyel nem rendelkezünk. A lakóhelyünkhöz legközelebbi háziorvosi rendelők és sok hasznos információ megtalálható a www.nhs.uk oldalon.

 

Hálás köszönet a tájékoztatóban nyújtott segítségért Rostás Török Nikinek! :)